Korzystając z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie.

Politechnika Śląska w Gliwicach

English version


Jesteś naszym 828547 gościem

International Power Electronics and Motion Control Conference

Katedra Energoelektroniki, Napędu Elektrycznego i Robotyki
Aktualności / Samochód Think City na Wydziale Elektrycznym


Samochód Think City na Wydziale Elektrycznym


W dniu 12.07 br. odbyło się spotkanie pracowników Wydziału Elektrycznego Politechniki Śl.: prof. dra hab. inż. Jana Popczyka oraz dra inż. Tomasza Biskupa z przedstawicielem Vattenfall panem Andrzejem Szypem. Tematem spotkania były zagadnienia związane z samochodami elektrycznymi przeżywającymi obecnie renesans zainteresowania.

Znaczącym aspektem rozwoju pojazdów elektrycznych jest również zagadnienie redukcji CO2 i obniżenie współczynnika emisji, biorąc pod uwagę także emisję tego związku podczas produkcji energii elektrycznej.

Okazją do  spotkania była wizyta na Wydziale Elektrycznym pana Jakuba Janika - zwycięzcy konkursu organizowanego przez Vattenfall i Gazetę Wyborczą „Daj się zepsuć”, który od czerwca 2010 relacjonuje wydarzenia, mające miejsce w regionie. W ten sposób promuje on Śląsk i Katowice, starające się o miano „Europejskiej stolicy kultury”. W dyspozycji pana Janika jest obecnie samochód elektryczny Think City, który został wypożyczony na potrzeby tego przedsięwzięcia przez Vattenfall. Pojazd produkowany przez norweską firmę, stanowi typowy przykład małego samochodu miejskiego. Napędzany jest silnikiem indukcyjnym klatkowym o mocy 17 kW zasilanym z falownika napięcia. Zasobnikiem energii mogą być trzy typy akumulatorów. W tym przypadku jest to akumulator typu ZEBRA (NaClNi) o dużej gęstości energii i pojemności 23 kWh. Przy swoim zasięgu na poziomie 160 km i prędkości maksymalnej 110 km/h, samochód stanowi ciekawe rozwiązanie, pozwalające na codzienne poruszanie się w rejonie aglomeracji miejskiej.

Przez dwa dni Think City będzie testowany przez pracowników Katedry Energoelektroniki, Napędu Elektrycznego i Robotyki. Celem badań będzie sprawdzenie jego właściwości trakcyjnych i kosztów eksploatacji, biorąc pod uwagę zużycie energii podczas ładowania akumulatorów i przejechany dystans w różnych warunkach drogowych.


Tomasz Biskup
Andrzej Kowalik



 © 2002 - 2024 Politechnika Śląska, Wydział Elektryczny, KENER    Webmaster: