Studenci KENER w Porcie Lotniczym Katowice
W dniach 13 stycznia i 3 lutego 2011 roku odbyły się naukowe wycieczki studentów VII semestru specjalności PUE do Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Celem wycieczek, odbywających się w ramach przedmiotu Jakość Energii Elektrycznej, było poznanie nowoczesnych rozwiązań zasilania odbiorników energii elektrycznej istotnych dla pracy lotniska.
Wizyta rozpoczęła się od spotkania z Panem mgr inż. Stanisławem Brolem, zastępcą dyrektora MPL Katowice, który wprowadził nas w sprawy techniczne związane z działaniem portu lotniczego oraz planowaną jego rozbudową.
Po lotnisku, ze względu na jego rozległy teren, poruszaliśmy się specjalnym autobusem. Mieliśmy okazję między innymi do zwiedzenia rozdzielni, gdzie zapoznaliśmy się ze sposobem zasilania systemu świateł podejścia ALS (ang. Approach Lighting System), pracujących na lotnisku w układzie CALVERT II. Lampy ALS są pomocami nawigacyjnymi, a ich zadaniem jest ułatwienie odnalezienia w nocy, lub w czasie złych warunków atmosferycznych, drogi startowej. Lampy te zasilane są przez zasilacze prądu przemiennego z kontrolą prądu (ang. Constant Current Regulator). Kontrola wartości skutecznej prądu zapewnia uzyskanie takiej samej intensywności świecenia wszystkich lamp, przy czym w miarę zmieniających się warunków atmosferycznych istnieje możliwość regulacji intensywności ich świecenia. Zmianę tę uzyskuje się poprzez regulację wartości skutecznej prądu, która maksymalnie wynosi 6,6 A. Poznaliśmy też budowę i zasadę działania świateł PAPI (ang. Precision Approach Path Indicator), które pomagają pilotowi w utrzymaniu właściwego kąta i kierunku ścieżki schodzenia samolotu w czasie procedury lądowania. W rozdzielni zapoznaliśmy się także z układem bezprzerwowego zasilania UPS wraz z zespołem prądotwórczym typu diesel. Uruchomienie tego zespołu spotkało się z wielkim entuzjazmem studentów.
Kolejną atrakcją wycieczki była możliwość zobaczenia z bliska pasa startowego oraz świateł podejścia z załączonymi wszystkimi lampami oświetlenia ALS. Można było przyjrzeć się oświetleniu PAPI i zrozumieć, skąd bierze się ich dwukolorowe światło. Ciekawe jest także działanie 31 lamp błyskowych, które zapalają się sekwencyjnie w cyklu co 0,5 sekundy.
Gdy już wyczerpały się pytania, przydzielony do wycieczki autobus zawiózł nas na terminal B lotniska, gdzie dowiedzieliśmy się, co się dzieje z bagażami po ich nadaniu. Zapoznaliśmy się z działaniem urządzeń rentgenowskich do kontroli bagażu oraz sposobem sterowania zespołu taśmociągów i monitoringu bagaży.
Wszyscy uczestnicy wycieczki serdecznie dziękują dyrektorowi Stanisławowi Brolowi z dyrekcji MPL Katowice oraz Panu Krzysztofowi Bartnikowi z działu energetycznego za organizację wycieczki. Szczególne podziękowania kierujemy na ręce Pani Małgorzaty Zdobylak za zaangażowanie i koordynację, dzięki której wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci, a także Panu Henrykowi Sosińskiemu za wyjaśnienie wielu szczegółów technicznych dotyczących zasilania urządzeń elektrycznych stosowanych na lotnisku.
Szymon Pasko Marcin Zygmanowski
|