Doktorant mgr inż. Paweł Lasek nagrodzony w konkursie FCA
Doktorant Naszej Katedry, mgr inż. Paweł Lasek, został laureatem w corocznym konkursie prac dyplomowych organizowanym przez koncern Fiat-Chrysler Automobile. W nagrodzonej pracy, zatytułowanej „Nowa generacja energooszczędnych silników synchronicznych wzbudzanych magnesami trwałymi o strumieniu osiowym do zastosowań w motoryzacji”, p. P. Lasek postawił tezę, która kwestionowała funkcjonujący paradygmat mówiący o konieczności projektowania nowych silników dla każdego układu i systemu elektromechanicznego w samochodzie z osobna. Ponadto pod uwagę zostały wzięte aktualnie obowiązujące normy emisji spalin i związany z nimi duży nacisk kładziony przez różne organizaje na podwyższenie tych wymagań.
Tematyka pracy dotyczyła zaprojektowania silnika o uniwersalnym przeznaczeniu, który cechuje modułowa konstrukcja i wysoka sprawność. Dzięki swojej tarczowej strukturze, silniki o strumieniu osiowym pozwalają na elastyczne powielanie momentu i mocy poprzez dokładanie kolejnych modułów. Powyższa cecha w połączeniu z nowoczesnymi materiałami, takimi jak rdzenie proszkowe i magnesy neodymowe, pozwalają osiągać wysokie sprawności rzędu 80%, gdzie obecnie stosowane silniki rzadko przekraczają 50% sprawności. Dodatkowo możliwe jest stworzenie jednego procesu produkcyjnego silników, niezależnie od docelowego zastosowania, co może doprowadzić do obniżenia kosztów oraz uproszczenia procesu produkcji. Szacowany uzysk z zastosowania tego rozwiązania w układach dużych mocy w samochodzie (tj. układ chłodzenia, nawiewu, pompy, wspomagania kierownicy) powinien pozwolić na zmniejszenie spalania aż o 20%.
Pan Paweł Lasek obronił swoją pracę magisterską w 2016 roku z wyróżnieniem.
Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 23 marca 2018 roku w Sali Senatu Politechniki Śląskiej w Gliwicach w obecności m.in. Prorektora ds. Nauki i Rozwoju prof. dr hab. inż. Marka Pawełczyka, Dziekana Wydziału Elektrycznego prof. dr hab. inż. Pawła Sowy, przedstawicieli spółek FCA, władz ATH w Bielsku-Białej oraz przedstawicieli Ośrodka Badawczego Fiata w Turynie, wraz z Tommaso Giunti.
Paweł Lasek
|